Ankstyvojo ugdymo piramidė


Įprastai išskiriami šie žmogaus protiniai gebėjimai (alternatyvios intelekto teorijos gali  išskirti ir daugiau intelektų):
  • kalbos supratimas
  • kalbos generavimas
  • loginis mąstymas
  • informacijos apdorojimo greitis
  • skaičiavimo gebėjimai
  • atmintis
  • erdviniai gebėjimai
(šaltinis: "Kaip veikia smegenys", Dr. R. Dirvanskienė)

Kaip ankstyvajame amžiuje lavinti šiuos gebėjimus, kad vaikas maksimaliai išnaudotų savo potencialą, kad jo atmintis ar skaičiavimo gebėjimai būtų tiek geriausi, kiek dovanojo jam gamta? Pabandžiau sudaryti piramidę, kuri rodo būdus prioritetine tvarka. 


Piramidės pagrindas:

Besąlyginė meilė ir fizinių poreikių užtikrinimas. Kiekvienam vaikui (beje, kaip ir suaugusiam...) reikalingas nors vienas žmogus, kuris jį mylėtų besąlygiškai, suprastų, nebaustų, atjaustų. Idealiausia, kai tas žmogus yra bent vienas iš tėvų, bet gyvenimas klostosi įvairiai, ne kiekviena mama empatiška,  tas žmogus gali būti močiutė, o pasitaiko ir svetimas žmogus. Ir to našlaičio šansai gyvenime gerokai šokteli aukštyn, jei turi kam pasiguosti, atsiverti ir nesulaukti kritikos... 

Savaime suprantama, kad be miego, higienos, maisto, namų poreikių užtikrinimo joks intelektualus ugdymas neįmanomas.

Auklėjimo stilius. Nepadės vaikams tapti sėkmingiems, sumaniems nei privatūs darželiai, kuriuose taikomi aukščiausi ugdymo standartai, nei supirkti visi įmanomi edukaciniai žaislai, jei patys tėvai neišmintingi... Viską gali sugriauti jų prastas auklėjimo stilius arba iškreiptas meilės suvokimas. O gal ir per mažas dėmesys, empatijos stoka. Neretai tėvai įsivaizduoja meilę darydami (beveik) viską už vaiką. Atnešti, paduodi, apauti, nunešti... Viskas paduodama čia ir dabar. Nesuteikia vaikui galimybių įdėti pastangų. Yra tėvų, kurie bijo, kad vaikas nukris, ir jam tiesiog neleidžia bėgioti ir laipioti, sušalti.  O gal atvirkščiai - auklėjimas kaip kariuomenėj, reikalaujama visada būti pavyzdingais. Tėvai bijo vaiko klaidų, nesėkmių, nukritimų - kai tai kaip tik ugdo sąmoningumą, klaidos (kitaip bandymai) yra kelias į sėkmę... Yra tėvų, kurie  gaili vaiko ir neduoda jokių atsakomybių ar sunkių darbų... Gi jų vaikas darbui neskirtas. O kada žmogų aplanko didžiausia laimė ir pasitenkinimas savimi? Įveikus mažą ar didelę kliūtį? Yra tėvų, kurių vaikai apskritai neturi jokių kliūčių. Su tokiais tėvais bet koks vaiko ugdymas gerokai apsunkintas, kartais neįmanomas. 

Šiai daliai labai gera ir lengvai skaitoma knyga (ne reklama, o rekomendacija!). 


Bendravimas ir skaitymas – priartėjom prie tiesioginio smegenų formavimo piramidės dalies. Piramidės pagrindas, kuris privalo būti, norint intelektualiai ugdyti, tačiau tiesiogiai nelavina, o kalba, kalbėjimas, bendravimas su vaiku - yra pagrindinis tiesioginis intelekto lavinimas iki 4m. Kuo didesnis žodžių bagažas, tuo vaikas sumanesnis, jam seksis daugelyje sričių.

Šiai daliai gera knyga: (ne reklama, o rekomendacija!)

Piramidės vidurinė dalis:

Kylame piramide aukštyn. Ir priartėjome prie dalių, ką įprastai daugelis tėvų mano esant lavinimu. O tai viso labo yra papildiniai, kurie būtų niekiniai, be piramidės pagrindo, tačiau, 

jei yra pagrindas, šie papildiniai taip pat galingai skatina vaiko smegenų veiklą.

Sensorika ir aplinkos pažinimas  – Sensorinis laikotarpis ypač aktualus iki 2 m. Dabartiniai ankstyvojo ugdymo būreliai pilni to sensorinio ugdymo (kartais pernelyg dirbtinio ir sureikšminto), o viskas yra kur kas paprasčiau: laisvai leidžiant tyrinėti namų, kiemo, miško aplinką, bėgiojant, landžiojant, uostant, čiupinėjant, leidžiant susipurvinti, natūraliai vaikas susipažįsta su pasaulio struktūra ir tai kur kas labiau lavina nei edukacijos uždarose erdvėse. Svarbu nevaržyti, pasitikėti, nebijoti, leisti. Puiku, jei tėvai vežasi kartu mažą vaiką į tolimas keliones, bet ir visiškai pakanka aktyviam smegenų formavimuisi artimų apylinkių (naujų takų, naujos žaidimų aikštelės, parko, miesto gatvių), daug buvimo tiesiog gamtoje.

kokią įtaką vaikystėje turi gamta, labai gera knyga ši (ne reklama, o rekomendacija!):







Smulkioji motorika, Stambioji motorika – kūdikio, mažo vaiko judesių, koordinacijos lavinimas prilygsta proto lavinimui.

Matematinis, Meninis ir Muzikinis lavinimas – Nors tai jau 6 piramidės dalis, tačiau nereiškia, kad ji nesvarbi, tai tiesiog reiškia, jog nebūtina ištisai su vaiku dainuoti, ritmuoti, gaminti kūrybinius darbelius ar spręsti logines užduotėles, o tai galima daryti ženkliai rečiau ir mažiau nei bendrauti/kalbėti su vaiku. Nors šias veiklas galima puikiai apjungti. (Per veiklas lengva turtinti vaiko žodyną).

Piramidės viršūnė:

Technologinis lavinimas – iki 4 m. kuo mažiau, tuo geriau. Taškas. 


Piramidė kitaip persiskirstytų 4-6m, 7-10m., o paauglystės laikotarpiu po kiekvieną individualią ugdymo piramidę turėtų kiekvienas vaikas. 


 

Komentarai